keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

LAAJENEMINEN LAMAN AIKANA???

Onko yrityksen mahdollista laajentua matalasuhdanteen aikana?

Taloudessa on totuttu kokemaan pääosin vain kahdenlaisia suhdanteita: 

Yhtäältä on korkeasuhdanne, ja toisaalta matalasuhdanne. 

Todellisuudessa on olemassa kolmaskin suhdanne, jota voitaisiin kutsua normaaliksi kasvuksi, mutta todellisuudessa me koemme talouden heilahtelut useimmiten vain suuntauksina joko ylös- tai alaspäin.

Selvää on, että matalasuhdanteessa kasvu pysähtyy ja talous kutistuu. Kaupankäynti hidastuu, markkinoilla on enemmän tarjontaa kuin kysyntää. Hinnat putoavat, katteet kutistuvat.

Mutta suurin ero matala- ja korkeasuhdanteen välillä on siinä, miten me ihmisinä suhtaudumme niihin.

Korkeasuhdanteessa usko tulevaisuuteen on korkealla. Liiankin korkealla, kuten usein jälkikäteen voidaan huomata vaikkapa valtion ja kuntien tavassa ottaa aina vain lisää lainaa ajatuksella että tuleva kasvu maksaa nuo lainat. 


Tai asuntokaupan ja lainansaannin kiemuroissa, joissa asuntojen myyntiajat, hinnat ja lainojen saatavuus kulkevat käsi kädessä omaa vuoristorataansa.

Matalasuhdanteessa usko tulevaisuuteen taas on matalalla. Ja koska ei uskota, että tulevaisuus tuo kasvua, ei uskalleta investoida. Päinvastoin, pyritään irti korkeasuhdanteen aikaan tehdyistä sitoumuksista, jotta kiinteät kulut saadaan minimoitua.

Mikä sitten erottaa nämä kaksi suhdannetta toisistaan ja millä tavoin matalasuhdanteesta voisi hyötyä?


Negatiiviset yleistykset ja ongelmien etsiminen


Kyse on matalasuhdanteen kaiken ylitsevaltaavasta toivottomuudesta. 


Media pommittaa joka päivä tietouteemme valikoituja negatiivisuuksia, jotka hälyyttävästi todistavat laman tulemisesta. Pelot yrittämisellä saavutettujen etujen ja omistusten menettämisestä lisääntyvät ja koko huomiomme menee elossapysymisen varmistamiseen.

Jokainen etsii vaaroja, pyrkii suojautumaan, kaivaa poteroa jossa selviäisi hengissä laman yli.

Kukaan ei ajattele laajenimista. 

Kukaaan ei etsi olemassaolevia MAHDOLLISUUKSIA ja TILAISUUKSIA.

Niitä ei edes nähdä.

Mutta JOKA tilanteessa on SEKÄ vaaroja että mahdollisuuksia.

Mikä olisikaan parempi aika laajentua edullisesti ja terveesti (ja helpommin) kuin milloin kilpailijat ovat vapaaehtoisesti luovuttaneet ja makaavat kiven takana odottamassa parempia aikoja?

Kuten pörssimeklarit sanovat, rahaa pystyy tekemään joka suhdanteessa, mutta vain keinot ovat erilaiset.

Me emme toki tässä kohden ehdota riskien ottamista tai suuria investointeja sen perusteella, että ne kannattaisivat vain koska kukaan ei niitä etsi.

Mutta sen sijaan ehdotamme että varaudut LÖYTÄMÄÄN yrityksessäsi joka kuukausi syntyvät tilaisuudet, jotta tiedät niistä silloin, kun niiden tarjoama menestys on vielä saatavissa. Eli kun tilaisuuden ikkuna on vielä avoinna.

Samalla löydät myös tulevat ongelmat kauan ennen kuin niistä ehtii kasvaa hankalia käsiteltäviä.

Tervetuloa blogiimme ja myös nettisivuillemme http://yrityskasvuun.info -- sieltä löydät paljon yrittäjäystävällistä tietoa siitä, miten toteuttaa omat päämääräsi ilman pelotteita ja negatiivisuuksia!



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti